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Next to love and death, childhood is one of the universal topics of cinema. Films determine the view on childhood and allow children to present themselves – differently than in other media. Films convey an experience of childhood and can present us with the perspective of child figures. Films are also an expression of childhood memories: of those who make films and of those who watch films as children and are influenced by them. This book focuses on the relationship between cinema and childhood with regard to the aesthetics, mediality and cultural history of film. It presents a variety of current positions on three main topics: child figures in film, childhood as the spectators’ experience and the role of childhood in the production process.
The topic of childhood figures broaches the question what images are constructed by children and childhood in films, as well as the question of how children as actors embody and shape film figures. As to the question of childhood as spectator’s experience the articles included in this volume discuss films conveying the perception and experience of children. This also includes film theories referring to the gaze of the child. The question of the role of childhood in the production process takes us to those producing films. How do adult filmmakers refer to the experience of childhood – as biographic memory or as an aesthetic strategy of play?
The contributions cover a wide range of interdisciplinary perspectives, such as film theory, psychoanalysis, health science, film production. They deal with a kaleidoscope of films from the beginnings of film history to the present – experimental, documentary and fictional.
The contributors: Alejandro Bachmann, Alain Bergala, Christian Bonah, Joël Danet, Bettina Henzler, Vicky Lebeau, Karen Lury, Matthias Müller, Daniel Wiegand

Leseproben

Herausgeber*innen

Winfried Pauleit ist Professor an der Universität Bremen mit den Arbeitsschwerpunkten Film- und Medienwissenschaft sowie Leiter des ZeMKI Forschungslabs Film, Media Art, and Popular Culture. Seit 2006 ist er zudem wissenschaftlicher Leiter des Internationalen Bremer Symposiums zum Film. Außerdem ist er Gründer und Co-Herausgeber der Internetzeitschrift nachdemfilm.de sowie Herausgeber der der »Bremer Schriften zur Filmvermittlung«. Letzte Publikationen: »Kino und Kindheit. Figur – Perspektive – Regie« (Hg. mit Bettina Henzler, 2017). »Reality Unbound. New Departures in Science Fiction... [mehr]

Bettina Henzler, Dr. phil., ist seit 2006 wissenschaftliche Mitarbeiterin der Universität Bremen, Institut für Kunstwissenschaft – Filmwissenschaft – Kunstpädagogik, derzeit arbeitet sie an dem DFG-geförderten Forschungsprojekt »Filmästhetik und Kindheit«. 2013 ist ihre Promotion zu den kulturgeschichtlichen und theoretischen Kontexten der Filmvermittlung von Alain Bergala erschienen (Filmästhetik und Vermittlung). Seit 1998 ist sie zudem als Autorin, Referentin, Projektleiterin im Bereich der Filmvermittlung tätig und kooperiert in diesem Zusammenhang mit Filminstitutionen im In- und... [mehr]